10 mei 2021

‘Examencommissie bijsturen om buisvakken aan te pakken’

Foto: Belga Image.

‘Leerlingen uit derde graad ASO die via de examencommissie hun diploma middelbaar willen halen, buizen opvallend vaak voor wiskunde- en wetenschapsvakken. In de derde graad TSO zijn vooral natuurwetenschappen, biologie en Duits de buisvakken. Dat blijkt uit cijfers van de laatste vijf jaar die Groen Parlementslid Elisabeth Meuleman opvroeg bij Onderwijsminister Weyts. Volgens haar moet de examencommissie bijgestuurd worden. ‘Dit lijkt op een vangnet met gaten.’

 

Meer dan 5000 leerlingen schrijven zich jaarlijks in bij de centrale examencommissie om zo een diploma secundair onderwijs te behalen. ‘In 2019 bedroeg het slaagpercentage voor alle examens in alle richtingen van de derde graad samen 60 procent. De cijfers liggen echter een stuk hoger voor BSO richtingen (70%) ten opzichte van vakken in ASO richtingen (46%) en TSO richtingen (51%),’ weet Meuleman uit het jongste jaarverslag van de examencommissie.

 

De Groen-politica bekeek aan de hand van nieuwe cijfers die ze opvroeg bij de minister in meer detail naar die slaagpercentages. ‘Uit die cijfers blijkt dat de afgelopen vijf jaar voor wiskunde in de derde graad ASO slechts 1 op 5 leerlingen (20,32%) slaagt. Voor de wetenschapsvakken in ASO zijn de slaagcijfers nauwelijks beter: chemie 28%, fysica 38% en natuurwetenschappen 34%. In de derde graad TSO zijn het vooral natuurwetenschappen, biologie en Duits waar leerlingen voor buizen.’

 

Volgens de onderwijsexperte moet de minister herbekijken hoe de examens worden afgenomen en verbeterd worden. Dit is vooral voor wetenschappen en wiskunde het geval. Daarnaast moeten volgens haar leerlingen meer aangemoedigd worden om hun examens na afloop in te kijken. ‘Hier valt veel uit te leren. Slechts 15 procent van de leerlingen kijkt hun examens achteraf in,’ weet ze ook uit de cijfers van de minister.

 

Uitweg en vangnet

Heel recent nog bleek nog dat het aantal leerlingen dat zonder diploma de school verlaat in stijgende lijn zit. ‘In 2018-2019 verliet 12,1 procent van de leerlingen het middelbaar zonder diploma, het jaar daarvoor was dat nog 11,8 procent. De stijging is al enkele jaren aan de gang. Ik vrees dat corona die cijfers zeker verder de hoogte zal instuwen.’
De Groen-politica onderstreept dat ‘voor veel van die leerlingen de centrale examencommissie dan nog een uitweg, een vangnet en een tweede kans zijn om toch nog een diploma te halen. Maar de slaagcijfers in ASO en TSO zijn niet bepaald bemoedigend.’

 

‘Leerlingen die zonder diploma aan het leven beginnen, zijn enorm benadeeld. Ze hebben minder kansen op de arbeidsmarkt en hoe groter de groep, hoe groter de maatschappelijke kost. Elke leerweg die een tweede kans kan bieden moeten we optimaliseren. Elk kind in het secundair kost Vlaanderen 9300 euro per jaar. Als we ook maar een fractie van dat geld zouden investeren in een betere begeleiding, meer examinatoren, organiseren van betere feedback na examens en tutoring kunnen de slaagcijfers zeker omhoog. En daar wordt iedereen beter van.’

Reacties

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren