05 mrt 2020

Groen reageert op voorstel Weyts: “Bewijs van onbekwaamheid”

Brussel 5 maart 2020 – Vandaag raakt bekend dat onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) kinderen pas wil toelaten tot het eerste leerjaar wanneer ze een bepaald basisniveau Nederlands halen. Elisabeth Meuleman, onderwijsdeskundige van Groen, reageert. “Deze taaltest zal een enorme hypotheek leggen op de onderwijskansen van heel jonge kinderen. Dit is een gevaarlijk voorstel. Ik roep de Vlaamse regering op om dit onmiddellijk van tafel te vegen.”


“Je kan taalmoeilijkheden bij 5-jarige kleuters niet zien als een gebrek aan mogelijkheden of potentieel. Zo’n test zal werken als een hakbijl. En grote gevolgen hebben voor de leerlingen”, argumenteert Meuleman. “Het voorstel getuigt van een onbekwaamheid van de minister. Ik stel voor dat de minister een basiscursus ontwikkelingspsychologie gaat volgen,” onderlijnt Meuleman.

Ze gaat verder: “Weyts negeert wetenschappelijke consensus. Dit is niet de eerste keer. Zijn beleid bestaat uit het lanceren van holle, niet onderbouwde slogans. Ondertussen blijven acute dossiers liggen. Denk maar aan het lerarentekort.”

Geen ambitie
Het beleid van minister Weyts mist ambitie en inspiratie. “Hij houdt van taaltesting, hij zweert bij toelatingsproeven en wenst meer herexamens. Scholen vragen een beleid dat hen helpt om vooruit te gaan.”

Groen-parlementslid Meuleman stelt voor:

  1. Investeer in vroege toegankelijke kinderopvang, want daar beginnen de taalprocessen.
  2. Zorg voor professionaliseringskansen voor leerkrachten kleuteronderwijs. Zij vragen naar aangepaste methodieken om taalgevoeligheid bij kleuters bij te brengen.
  3. Breng het beschikbare geld naar de werkvloer zodat taalondersteuning zo vroeg mogelijk wordt aangeboden. De toegang tot gespecialiseerde taalondersteuning is vandaag ondermaats. En programma’s zijn te kort.
  4. Ondersteun leerkrachten lager onderwijs in hun lespraktijk om het leren van het Nederlands en het leren van lesinhouden beter te combineren. Het is de meest effectieve methode om anderstalige leerlingen kansen te geven.
  5. Zorg voor extra handen in de klas in het kleuteronderwijs. Maak leerkrachten kleuteronderwijs vrij van zorgtaken zodat ze kunnen bezig zijn met het leerproces van kinderen.