01 sep 2020

"Onbegrijpelijk dat minister Weyts de lat lager legt voor leerlingen uit arbeidsmarktgerichte richtingen."

Foto: Belga Image.

Groen wil dat ook leerlingen uit BSO en TSO burgerschap, digitale geletterdheid en ondernemingszin meekrijgen als ze afstuderen. Die competenties kunnen ze gebruiken op de arbeidsmarkt van morgen. Dat zegt Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) die daarmee het nieuwe VLOR en SERV advies volgt. Ze begrijpt niet dat Onderwijsminister Weyts de lat lager legt voor leerlingen uit arbeidsmarktgerichte richtingen. ‘Geen belang hechten aan die competenties is leerlingen aan de zijkant duwen in het Vlaanderen van de 21ste eeuw. Weyts draait zo de klok terug.’

Volgens Meuleman onderlijnt de coronacrisis het belang van digitalisering en van leerlingen die aan de slag gaan in sectoren die Vlaanderen draaiende houden. ‘Dat uitgerekend voor hen de minister burgerschap, digitale geletterdheid en ondernemingszin geen belangrijke competenties vindt, smaakt wrang. Kunnen samenwerken en een netwerk opbouwen daar draait het vandaag om,’ klinkt het.

Daarmee steunt Groen het nieuwe advies van de SERV en van meer dan 200 onderwijsexperts om die competenties toch op te nemen in de eindtermen. ‘We vragen uitdrukkelijk dat de Vlaamse Regering het advies van VLOR en SERV dat gemaakt werd samen met experts grondig bekijkt en de daarin geformuleerde voorstellen voor eindtermen zo veel mogelijk overneemt, zoals ook de SERV uitdrukkelijk vraagt’ aldus de onderwijsexperte van Groen.
Cultuur opent blik

‘School is meer dan op de schoolbanken zitten en leren rekenen en juist schrijven. Daarom onderstreep ik ook graag het belang van cultuur. Vandaag kunnen scholieren uit het middelbaar nog niet genieten van cultuur. Schooluitstappen kunnen niet en een voorstelling naar de school halen mag ook niet. Nochtans verruim je ook zo de blik.’

Haalbaarheid

Uiteraard is de haalbaarheid van het behalen van ambitieuze eindtermen met zoveel mogelijk leerlingen belangrijk. Maar omwille van de haalbaarheid de lat dan maar lager leggen is geen goed idee. Zoals de SERV ook stelt : haalbaarheid bereik je op andere manieren, namelijk door in te zetten op zij-instroom, nieuwe leervormen, minder planlast en creativiteit in de onderwijsorganisatie.
Groen steunt wel de vraag van de VLOR en de SERV naar evaluatie en monitoring van de nieuwe eindtermen in al zijn aspecten: de haalbaarheid, de mate waarin de vernieuwde basisvorming bijdraagt op de impact op doorstroming en succes in het hoger onderwijs, de duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt, de impact op de ruimte voor scholen en voor leraren.

Nieuw advies

De nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad werden door meer dan 200 experts goedgekeurd begin 2020. Onderwijsminister wijzigde die desalniettemin grondig, wat veel protest uitlokte bij die experts. Daarom kregen de VLOR en de SERV de opdracht zich opnieuw te buigen over de kwestie. Dat deden ze in een nieuw advies dat nu dus klaar is.