21 feb 2020

Thuistaal in onderwijs stimuleert kennis Nederlands

Naar aanleiding van de UNESCO Internationale Thuistalendag op vrijdag 21 februari 2020 neemt Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) een parlementair initiatief voor de wettelijke verankering van thuistaal in het onderwijs. Elisabeth Meuleman (Groen): “Vlaanderen is volgens artikel 129 van de Grondwet bevoegd voor de onderwijstaal in scholen, wij willen met dit voorstel het gebruik van thuistaal in de wetgeving verankeren. Het gebruik van thuistaal in de klas bevordert de kennis van het Nederlands en de meertaligheid in het algemeen. Er is een brede wetenschappelijke consensus over het nut van thuistaal. Het is hoog tijd om dit in beleid om te zetten.”

 

In Vlaanderen zijn we sinds jaar en dag trots op onze talenkennis. We erkennen graag dat het beheersen van meerdere talen door de Vlaming een troef is. Meuleman: “Als we die kennis in de toekomst willen behouden dan moeten we de thuistaal omarmen. De realiteit is dan kinderen met een migratieachtergrond een ander thuistaal hebben. Laten we die troef omarmen en dit mogelijk maken dat dit wordt gebruikt in het onderwijs. Daarnaast is er wetenschappelijk aangetoond dat aandacht voor thuistaal in de scholen en klassen helemaal geen negatieve invloed heeft op het aanleren van het Nederlands,” voegt Elisabeth Meuleman toe. “De conclusies zijn omgekeerd: aandacht voor thuistaal versnelt de leercurve van Nederlands bij anderstalige leerlingen.”

 

Bij functioneel meertalig leren kan de thuistaal in bepaalde situaties tussen leerlingen gebruikt worden om de leerstof beter te begrijpen. Er wordt gebruik gemaakt van alle talenkennis die aanwezig is in de klas; leerlingen nemen kennis van elkaars talen; (delen van de) leerstof wordt aangeboden in verschillende talen; er worden lexicale en grammaticale vergelijkingen tussen talen gemaakt; leerlingen werken individueel of in groepjes in hun eigen taal; de talige rijkdom in de klas wordt benoemd en zichtbaar gemaakt; enzoverder.

 

De resolutie roept de Vlaamse Regering op om de aandacht voor thuistalen en functioneel meertalig leren te verankeren in regelgeving. Zo willen we de positieve gevolgen van een positieve benadering van thuistalen en moedertalen anders dan het Nederlands verzekeren voor de komende generaties leerlingen in het Vlaamse onderwijs. Het betekent dat de Vlaamse Regering hier dan ook aandacht aan besteed en dit ondersteunt in haar beleid: professionalisering van leerkrachten, financieren van onderzoek, aandacht in de lerarenopleiding.

 

“Ik hoop alvast op een brede steun voor deze bevindingen bij mijn collega’s volksvertegenwoordigers. De wetenschappelijke resultaten en de ervaringen in binnen- en buitenland zijn zeer overtuigend. Ik hoop dat we de rangen kunnen sluiten over de partijgrenzen heen,” besluit Meuleman hoopvol.

 

Lees hier de volledige resolutie voor de opwaardering van thuistaal in het onderwijs, ter bevordering van de kennis van het Nederlands en meertaligheid.